Innováció és látványelemek a 2018-as LogiMAT vásáron

 

2018. március 13. és 15. között zajlott a 16. LogiMAT vásár Stuttgartban, mely a szakmában az egyik legjelentősebb logisztikai rendezvényként van számon tartva. Ez a háromnapos esemény az egész Supply Chain folyamatot átölelően nyújt teljeskörű piaci áttekintést.
 
A korábbi évekhez képest rekordszámú innováció, sőt világújdonságnak számító találmány bemutatásának is otthont adott az esemény. A vásár központi témája a modern technológiák bevonása olyan jövőbemutató megoldások kidolgozása érdekében, melyek az ipar 4.0, ill. az Internet of Things (IoT) gyűjtőfogalmához, és az ezzel szoros összefüggésben álló, mindent elsöprő digitalizációhoz kapcsolódik.
 
Logimat_Digital_Connected-Innovativ
 
 
Ezúttal majd 40 országból, több mint 1500 vállalat képviselte magát a kiállításon. A jelen lévő cégek mintegy egy negyede nem Németországból, hanem az EU-ból, vagy a tengerentúlról érkezett, illetve a rendezvény egyre növekvő presztízsére utal, hogy a bemutatkozó cégek majd egy negyede, azaz szám szerint 360-an, elsőként jelentek meg a LogiMAT-on, és mutatták be előremutató termékeiket és szoftvermegoldásaikat.
 
A LogiMAT olyan nagy kiterjedésű, hogy a teljes 117.000m2-en húzódó stuttgarti vásárterületet birtokba veszi. Csupán a méretadat alapján talán nehéz is megbecsülni a terület nagyságát. Érzékeltetni leginkább úgy lehetne, hogy a 10 vásárcsarnokot egy nap alatt végig sem lehet járni, és a Gammás kiállításjáró kollégák a nap végére leginkább csak lábkímélő, pihenő modusra voltak képesek kapcsolni.
 
Logimat
 
Mintegy 55.300 látogató regisztrálta magát a LogiMAT-on, mely az ez előző évhez képest mintegy 10%-os növekedést jelent. A vásár jelentőségét emeli, hogy a kiállítók nagy része a LogiMAT-ra tartogatja újdonságaikat, erre az időpontra időzíti azok bemutatását. A vásárnak azonnal a meghirdetése alkalmával 122 világújdonságot jelentettek be a szervezők.
 
A standokon folyó informális beszélgetéseket, üzleti kapcsolatok kiépítését, szervezett formában mintegy 40 szakmai, gyakorlati példákkal is kiegészített prezentáció kísérte. „A LogiMATon bemutatott intralogisztikai megoldásokhoz képest, 2018-ban sem lehet sehol másutt átfogóbb áttekintést kapni az aktuális  termékekről és szoftvermegoldásokról, mint itt Stuttgartban.” – állítja a vásár vezetője, aki minden bizonnyal nem csak „hazabeszél”, hanem ez valóban így is van. A fenti állítást az ipari automatizálás egyik vezető képviselője alá is támasztotta alábbi kijelentésével: „Aki gyártóként nem képviselteti magát a LogiMAT-on, az nincs is jelen a piacon.“
 
_Fastpick
 
Mi azonban jelen vagyunk a piacon, sőt a jelenlétet még fokozni is szeretnénk, így már évek óta, minden évben a LogiMAT felé vesszük az irányt. A korábbi években még csak kislétszámmal, idén azonban a sales-es kollégákon túl néhány fejlesztőmérnök kolléga is kiutazott, hogy közvetlenül ők is megtapasztalhassák, hogy „merre halad a világ“.
Annak érdekében, hogy egy – két nap alatt viszonylag hatékonyan, minél több Gammás profilba vágó fejlesztéssel meg lehessen ismerkedni, a kollégák igyekeztek feltérképezni, hogy mely csarnokban, mely gyártókat érdemes útba ejteni. Már azonban útközben is annyi érdekesség akadt, hogy az előre eltervezett utat nehéz volt a tervnek megfelelően, lineárisan bejárni. A Gammások között az az elv uralkodott, hogy annak érdekében, hogy minél többet lássunk az „Oszolj“ elvét kövessük, és „felfedezéseinkről“ majd utólag beszámolunk.
 
A kollégák AKL rendszerek iránt érdeklődtek (AKL Automatisches Kleinteilelager, azaz kisebb alkatrészek tárolására szolgáló automata raktár). A gyártó, a gyorsítás és lassítás dinamizmusára fókuszáló, látványos bemutató keretében igyekezett elkápráztatni a szemlélődőket. Ezen túlmenően a Gammások érdeklődésének középpontjában álltak a VNA rendszerek (Very Narrow Aysle) is, azaz a keskenyfolyosós targoncák, melyek esetében a strapabírás, a szilárdság és a kis helyen történő hatékony mozgatás a legdöntőbb ismérvek. A kollégák érdeklődését felkeltették még a ládát megdöntő és a terméket kiadagoló ládadöntő készülék, a multifunkcionális megfogók és emelő asztalok, a lapos önhordó AGV-k, valamint az indiaiak remeke, a tankhajtással körbe-körbe forduló orsós emelő. Igazán figyelemfelkeltő volt, de egyelőre még nem volt igazán meggyőző az a 3-D- szemüveg applikáció, melyen keresztül egy animált folyamatot lát az operátor, és a látottak alapján állapítja meg, hogy hova tegye a terméket. A nem annyira a távoli jövőt idéző megoldások közé számítottak a drónnal végrehajtott leltározási folyamatok, vagy hasonló módszerrel egy raktári rendszer felmérése. Ezek az eljárások talán már nem is annyira új keletűek, elég, ha csak felidézzük a Csíki sör reklámját, amelyben drónnal szállítanak egy székely kis faluba, a bolti árhoz képest jutányosabb áron egy rekesz Csíki sört.
 
A vásárt értékelő szakemberek körében azért kritikus hangok is felütötték a fejüket. Volt, aki kicsit nosztalgikus hangvételben úgy kommentálta az eseményt, hogy ez a vásár sem olyan már, mint annak idején volt, amikor a német intralogisztikával foglalkozó gyártók legfontosabb találkozási pontját jelentette, és egyfajta bennfentes légkör jellemezte, hanem most már egy nemzetközi szuperlatívuszok sorát felsorakoztató látványos Show műsor.
 
Az idei LogiMAT-on megfigyelhető, hogy a Shuttle-kocsis (olyan jármű, amely kifejezetten az állványon belüli mozgatást végzi) rendszeren alapuló technológia kifejezetten előretörőben van. Fokozatosan az a tendencia érvényesül, hogy a shuttle kocsik lassan elhagyják a polcokat és a csarnokon belül is végeznek már szállításokat, tehát a raktározás és szállítás közötti klasszikus határok, ami a funkciók elosztását illeti, fokozatosan felbomlanak, ill. megszűnőben vannak.
 
A vásár másik irányvonala a magasabb energiahatékonyság irányába mutat. Új energiafelvevő rendszereket mutattak be. Ezek, az új kondenzátorokból nyerhető energiafelvevő rendszerek (Power Caps), Schuttle kocsik és további anyagmozgatók esetében is alkalmazhatók. A Shuttle-kocsik esetében a gyors feltöltés az elsődleges: a raklapokat szállító Schuttle-kocsi egy 8 másodpercig tartó töltés során nyeri el a teljes töltöttséget, a anyagmozgató eszközökben elhelyezett kondenzátorok előnye pedig abban rejlik, hogy képesek a fékezési energiát hasznos energiává alakítani.
 
Ugyanakkor szakértők azt is megállapítják, hogy az automatizálással és integrációval foglalkozó cégeknek mind összetettebb raktári-, anyagáramlási- és kommissiózó rendszereket kell, komoly fejtörések árán logisztikai rendszerbe egyesíteniük, és egyre több komponensből álló rendszereket kell a vezérléseknek integrálniuk.
 
_bonyolult rendszer_Logimat
 
A digitalizálás szándékának növekedése már azon is lemérhető, hogy évről évre egyre nagyobb kiállítási területen vannak jelen a szoftverfejlesztők és az IT rendszer szolgáltatók. Különösen népszerűek voltak idén azok a cégek, melyek szoftver és műszaki megoldások integrálásával foglalkoznak.
 
Ahogy a kollégák beszámoltak élményeikről, elmondták, hogy sok kis csodát, érdekes fejlesztést láttak, de azért hozzá kell tenni, hogy sok megoldás még nem keltett igazán kiforrott benyomást. Jövőre is visszatérünk, mert nagyon fontos a trendek, fejlesztési irányvonalak ismerete és rövid idő alatt is ugrásszerű fejlődést lehet tapasztalni. Ami ma még épphogy csak körvonalazható elképzelés, lehet, hogy jövőre már vásári termék lesz.

 
_Auf der Logistikmesse